Aromaty spożywcze są stosowane jako dodatki do żywności, ponieważ w znaczący sposób zwiększają smakowitość produktów spożywczych. W konsekwencji tego żywność ta jest dużo bardziej konkurencyjna na rynku i z pewnością chętniej wybierana przez potencjalnego konsumenta. Trudno dziś sobie wyobrazić przemysł spożywczy bez aromatów i koncentratów spożywczych, których stosowanie niesie za sobą wiele zalet.
Popyt na aromaty spożywcze w oczywisty sposób pociągnął za sobą ustawiczny rozwój ich produkcji. Rozwój ten dotyczy nie tylko etapów tworzenia coraz nowszych, mocniejszych i oryginalniejszych kompozycji zapachowych. Ciągłym zmianom podlega też sama technologia produkcji tych dodatków do żywności. Dziś mamy do wyboru wiele metod wytwarzania aromatów, których produktem końcowym mogą być aromaty sztuczne, aromaty naturalne i aromaty identyczne z naturalnymi. Każdy z nich zaś może być zamknięty w formie stałej (aromaty spożywcze w proszku) lub płynnej (aromaty spożywcze w płynie).
Aromaty sztuczne (syntetyczne) to substancje i związki chemiczne, które nie występują w środowisku naturalnym. Nie znajdziemy ich np. w jabłku, ananasie, truskawce, maśle ani w żadnym innym naturalnym produkcie spożywczym, ponieważ swój początek i koniec mają w laboratorium.
Jak więc jest to w ogóle możliwe, że są stosowane jako środki do aromatyzowania żywności? Kluczowe znaczenie ma tutaj zdolność odbierania przez ludzkie narządy zmysłu (węch i smak) wrażenia smakowitości, pod wpływem działania różnych substancji chemicznych, występujących naturalnie w żywności nieprzetworzonej. Okazuje się, że istnieją pewne związki chemiczne, które w bardzo podobny sposób działają na nasz zmysł węchu i smaku, tworząc niemal identyczne wrażenia sensoryczne. Naukowcom udało się te rodzaje związków odkryć, a następnie, za pomocą różnych reakcji chemicznych, zsyntetyzować w laboratorium. Takie aromaty są bardzo tanie w produkcji, lecz coraz częściej odchodzi się od ich stosowania. Związane to jest z rosnącą świadomością konsumentów, którzy nierzadko zwracają uwagę nie tylko na cenę produktu, ale także na jego skład.
Aromaty naturalne, jak sama nazwa wskazuje, są to związki i grupy związków, które występują naturalnie np. w owocach czy warzywach. Są pozyskiwane z surowców roślinnych bądź zwierzęcych, a ich koszt produkcji jest wyższy niż koszt produkcji aromatów sztucznych. Ich tworzenie polega na wyodrębnieniu substancji aromatycznej z surowca, używając do tego celu różnych metod. Aromaty naturalne są więc dokładnie tą samą substancją, którą spożywamy na co dzień wraz z żywnością nieprzetworzoną. Ten rodzaj aromatów jest zapisany w świadomości konsumenckiej jako “zdrowy” i “pożądany”, dlatego żywność aromatyzowana tego typu substancjami może osiągać lepsze efekty sprzedażowe.
Ostatnią, pośrednią grupą aromatów spożywczych, o której warto wspomnieć, są aromaty identyczne z naturalnymi. Są to substancje, które pod względem chemicznych nie różnią się absolutnie niczym od ich odpowiedników, występujących w naturalny sposób w przyrodzie. Jedynym ich wyznacznikiem jest to, że nie zostały wyizolowane z surowców naturalnych, lecz, podobnie jak aromaty sztuczne, zostały zsyntetyzowane w laboratorium.